CZYM SĄ UMIEJĘTNOŚCI
Umiejętność - przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.(https://pl.wikipedia.org/wiki/)
Umiejętność - praktyczna znajomość czegoś, biegłość w czymś (Słownik PWN)
Umiejętności zwane są też kompetencjami twardymi:
Przykłady:
Komunikowanie się w języku włoskim
Komunikowanie się językiem migowym
Programowanie w języku Python
Pisanie pism procesowych
Zwinne zarządzanie projektem
Opracowywanie danych w Excelu
Wizualizacja danych w Power BI
Obsługa drukarki 3D
Projektowanie 3D
Rozwiązywanie problemów za pomocą metody Design Thinking
UMIEJĘTNOŚCI PRZYSZŁOŚCI
Świat coraz częściej obiegają opinie, że ludzka praca będzie automatyzowana i zastępowana przez roboty. Głosów w tej kwestii nie brak w mediach, a nawet literaturze czy kinematografii. Na ile, jak szybko i w jakim zakresie jest to realne? Na to pytanie stara się odpowiedzieć obecnie wielu badaczy.
Raport „Future of skills. Employment in 2030” wskazuje, że nadchodzących latach liczyć się będą umiejętności interpersonalne, społeczne, systemowe i poznawcze:
- Uczenie siebie oraz innych
- Aktywna nauka i słuchanie
- Instruowanie
- Myślenie logiczne i krytyczne
- Sztuka dedukcji
- Kompleksowe rozwiązywanie problemów
- Współdziałanie
- Koordynacja
- Szybkie reagowanie
- Ocena i podejmowanie decyzji
- Zarządzanie zasobami finansowymi
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Zarządzanie czasem
- Monitorowanie i ocena wyników
- Negocjowanie i perswazja
- Percepcja społeczna
- Jasne komunikowanie się
- Programowanie
- Ocena systemów i procesów
- Projektowanie technologii
- Wizualizowanie
Opracowano na podstawie: http://umiejetnosci2030.pl/#umiejetnosci-przyszlosci
Z kolei na liście kompetencji kluczowych rekomendowanych przez Radę Unii Europejskiej (2018) znalazły się:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne
kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
kompetencje obywatelskie
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej
Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=en
Kompetencje cyfrowe (ang. digital competences) obejmują krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i wykorzystywanie ich do uczenia się, pracy i udziału w życiu społecznym. To nie tylko obsługa komputera i programów. Wraz z postępem technologicznym zmienia się ich zakres. Dziś kompetencje cyfrowe to także:
- umiejętności korzystania z danych i informacji
- umiejętności porozumiewania się i współpracy
- tworzenie treści cyfrowych
- programowanie
- kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem.
W kontekście Przemysłu 4.0 mówi się także o kompetencjach ery cyfrowej lub inaczej kompetencjach 4.0, bez których trudno będzie odnaleźć się w warunkach Przemysłu 4.0.
W tym przypadku liczą się umiejętności pracy w nowym otoczeniu produkcyjnym z wykorzystaniem wschodzących technologii, takich jak:
- chmura obliczeniowa,
- sztuczna inteligencja,
- big data,
- internet rzeczy.
Źródło: (https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004171#3)